April 13, 2011

Trust

Trust. Alah, semua orang pandang macam benda ni simple je kan. Well actually it's not. Bukan senang nak dapat kepercayaan orang. Orang percaya dekat kita, harapkan kita apa semua. Dan, bukan senang jugak untuk kita pegang kepercayaan yang orang dah bagi dekat kita. Siapa kata senang? Tak , okay -___-

Kengkadang, tak semua orang akan percayakan kita. Even orang yang kita sayang sekalipun, belum tentu percayakan kita. Ada yang sanggup cari orang lain untuk bercerita pasal apa dia rasa, cerita pasal masalah dia, cerita pasal hidup dia. Sedih kan? Okay, kalau benda macam ni jadi, pepandailah kita faham yang dia tak percayakan kita. Kay awak, saya dah faham dah, awak tak perlu cuba untuk fahamkan saya :)

Tapi ada jugak yang suka bagi harapan dekat orang. Bagi kita harapan untuk kita percayakan dia. Lepas kita percayakan dia, apa dia buat just blah macam takda pape. Dia langsung tak hargai kepercayaan yang kita dah bagi dekat dia. Mungkin bagi dia, tahu apa masalah kita sebenarnya yang penting, bukan tolong selesaikan. At least, bantu kita gain confidence balik pun dah memadai. Ni tak, blah je -.- Sama jugak dengan orang yang suka buat janji. Dia bagi kita harapan yang tinggi dan kita pun percayakan dia. Lepas tu, dia lupa segala janji dia. Dia mainkan kepercayaan yang kita bagi dekat dia. Haish, orang macam ni rasa macam nak BAKO je zzz.

That's why kita kena percaya diri sendiri. Kita tak boleh nak percaya orang 100%. Kengkadang, orang baik dengan kita ada sebabnya. Kengkadang, orang jahat dengan kita pun ada sebabnya. Orang boleh guna kepercayaan yang kita bagi dekat dia untuk kepentingan diri dia sendiri, dan sometimes kita tak sedar pun yang dia diguna. Kengkadang, kita tak boleh nak percaya orang sampai cerita segalanya dekat dia. Sebab sebenarnya 20% tak kesah pun dengan masalah yang kita hadapi. Lagi 80% tu pulak bangga sebab anda ada dia. Tak semua orang faham apa yang kita rasa, orang hanya boleh judge kita dengan cerita yang kita bagitahu. 

Tapi apa pun, kita tak boleh salahkan orang sebab tak percayakan kita. Cermin diri balik, kita percaya ke dekat si dia? Kita percaya ke dekat diri kita sendiri? Macam mana orang nak percaya kita kalau kita tak percayakan diri kita sendiri? 

Kepercayaan ni penting. Kalau takda kepercayaan, takkan ke mana nya kita. Kita kena hargai orang yang percayakan kita. Bukan senang nak dapat kepercayaan orang. So, bila dah dapat tu, pegang kepercayaan yang diberi tu elok elok. Dan kita memang kena percayakan orang sometimes, just tak boleh nak percaya bulat bulat. Jadi, hak awak nak percaya saya ke tak :) 

We all need that one person in our lives who we can tell everything to and trust with our lives. Otherwise life becomes so lonely and painful.
p.s Never lie to someone who trusts you. 
      Never trust someone who lies to you.